Content marketing,  SEO/pozycjonowanie

Czy warto inwestować w presell pages?

Zasady pozycjonowania zmieniają się wraz ze zmianami algorytmów wyszukiwarek. Dlatego co jakiś czas przedsiębiorcy zastanawiają się, czy działania, w które inwestowali do tej pory dalej się opłacają. Presell pages cieszyły się ogromną popularnością dziesięć lat temu. Od tego czasu co chwila pojawiają się pytania, czy faktycznie warto w nie inwestować… ale z jakiegoś powodu zleceń dla copywriterów na stworzenie „precli” jest ciągle bardzo wiele. Dowiedz się, czy rzeczywiście ma to rację bytu.

Presell pages – co to takiego?

Presell pages to ogólna nazwa dla wszystkich portali, które umożliwiają publikację na swoich stronach treści, w których znajdują się linki do stron zewnętrznych. Ma to pewien cel – dla algorytmów Google strona, do której jest dużo linków zewnętrznych jest postrzegana jako bardziej wartościowa i jest promowana w wynikach wyszukiwania.

Brzmi to naprawdę świetnie, jednakże prawdziwie wartościowe są te linki, które same także znajdują się w wartościowym merytorycznie tekście, umieszczonym na stronie, która sama prezentuje wartościowe treści. Dlatego katalogi stron i firm w ostatnim czasie się zdewaluowały i nie mają już takiego znaczenia jak dawniej. Presell pages zdają się być nieco bardziej popularne, ale żeby naprawdę działały trzeba nieco zmienić ich znaczenie.

Jakie powinny być „precle”

Do niedawna „precle” czyli teksty umieszczane na stronach presell pages były bardzo słabej jakości. W zasadzie wytyczne co do ich tworzenia były dwie: teksty muszą być unikatowe, co oznacza, że nie mogą powielać się w sieci, a także bezbłędne pod względem językowym. Natomiast ich warstwa merytoryczna czy po prostu przydatność dla czytelnika były bez większego znaczenia. Tekst miał być tylko obudową do umieszczonego w treści linka, dlatego też precle były naprawdę nisko płatne. Za wykonanie jednego tekstu płacono dosłownie 2-3 złote, tym bardziej że nie były one długie. Dlatego też wykorzystywanie ich w marketingu było naprawdę niezwykle opłacalne pod względem finansowym – niski koszt przy wymiernie wysokich korzyściach.

Obecnie jednak wartość „precli” tego rodzaju jest dyskusyjna. Presell pages nadal są prowadzone, jednakże ich skuteczność może być różna. Przede wszystkim dlatego, że algorytmy Google mniej cenią strony o wszystkim, a nadmierne zagęszczenie linków w tekstach znacznie obniża ich pozycje w wyszukiwarce. Dlatego obecnie „precle” nieco zmieniają swój charakter. W dużej mierze zostały zastąpione przez teksty sponsorowane, które mają nieco większą wartość.

Wartościowe treści z linkiem

W dobie, kiedy Google najbardziej ceni treści wartościowe dla czytelnika, czyli te, które łączą się z największą liczbą reakcji, linkowaniami i zatrzymują użytkowników na dłużej, precle mają o wiele mniejsze znaczenie. W tradycyjnym znaczeniu używa się ich raczej do wzmocnienia pozycji strony, jako jedno z pobocznych narzędzi marketingowych a nie główny element większej strategii.

Jednakże warto wiedzieć, że treści z linkiem nadal mają ogromne znaczenie. Teraz tylko muszą być bardziej wartościowe i znaleźć się na odpowiednich stronach. Stąd ogromna popularność na zewnętrzne artykuły sponsorowane. Wiele ogólnopolskich, dużych portali za niewielkie kwoty pozwala na umieszczenie artykułu sponsorowanego na swojej witrynie. Na dodatek pojawiają się tematyczne blogi, które służą właśnie do umieszczania tekstów z linkiem. W tym zakresie można także liczyć na współpracę z blogerami i influencerami. Jednakże ten sposób pozycjonowania strony jest niestety nieco droższy.

Inwestycja w presell pages?

Czy warto zatem inwestować w tradycyjnie rozumiane „precle”. I tak i nie. I jak zawsze – to zależy. To zależy od tego, czego potrzebujesz, jaki efekt chcesz uzyskać i na jakim etapie popularności jest twoja strona.

Chociaż precle mogą kusić młodych przedsiębiorców ze względu na ich niski koszt, w przypadku mało rozbudowanej strony może nie przynieść to efektów. Na początku drogi warto zainwestować przede wszystkim w rozbudowanie treści na stronę i promocję – na przykład właśnie poprzez linki zewnętrzne. Precle mogą pomóc w czasie walki o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, jako jedna z wielu wdrożonych metod. To już jest jednak bardziej zaawansowany etap i sama inwestycja w pressel pages raczej nie przyniesie spektakularnych efektów.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

Jeden komentarz

  • GesioRy

    Warto inwestować w każdy rodzaj treści. Ważne jest, żeby pamiętać o tym, że każda treść ma nieco inne zastosowanie – część treści musi mieć charakter ekspercki. Część po prostu „musi być”. Precle to te które muszą być… nie mają one większej wartości merytorycznej, ale muszą się znaleźć w treściach tworzonych przez firmy żeby odpowiednio pozycjonować swoje serwisy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *