Content marketing

Webinar czy podcast?

Czas stał się wartością samą w sobie, dlatego odbiorcy wybierają taką formę przekazu, która zabiera im go możliwie jak najmniej. Z drugiej strony nie można pominąć szkoleń, czy wywiadów, dzięki którym uda się w krótkim czasie poszerzyć swojej wiedzy na dany temat. Webinary i podcasty wpisują się więc coraz bardziej w świat wirtualnej strefy mediów. Lepszy jest videocast, czy podcast – jak zdecydować się na konkretną formę przekazania istotnych informacji?

Bezpłatna wiedza, czy płatne szkolenie

Webinar tym między innymi różni się od podcastu, że najczęściej jest płatną prezentacją posiadanej wiedzy. Oczywiście zdarza się też, że organizuje się od czasu do czasu takie wideo spotkania zupełnie za darmo. Jak zdecydować się więc na konkretny wariant – najlepiej zastanowić się nad tym, co pragnie się przekazać i jak długo zajmie przygotowanie materiału. Jeśli jest to wiedza, której uczestnik nie znajdzie nigdzie indziej, zdecydowanie nadaje się do zmonetyzowania. Natomiast przygotowanie szybkiego streszczenia z danej dziedziny można „puścić” w podcaście.

Uczestnictwo teraz tu, czy odsłuchanie w dowolnej chwili

Jeśli planuje się webinar, trzeba liczyć się z tym, że nie każdy zainteresowany będzie mógł wziąć w nim udział. By zminimalizować liczbę takich osób do minimum, najlepiej poinformować o takim wydarzeniu z wyprzedzeniem, chociażby kilkudniowym. To wystarczająco dużo czasu, by każdy, kogo fascynuje temat, jaki ma być poruszony, znajdzie w grafiku lukę, by na nim „być”. Z kolei podcast jest pod tym względem bardziej komfortowy, ponieważ można otworzyć takie nagranie, kiedy komu pasuje. Czy będzie to w dniu, kiedy nagranie znajdzie się na serwisie do tego przeznaczonym, czy w kolejnym, czy za tydzień, nie ma to znaczenia.

„Zwykły” przekaz wiedzy, czy rozmowa z publicznością na zakończenie

Przekazane cennej wiedzy może być mniej lub bardziej angażujące dla publiczności. W przypadku podcastu odbiorca może wejść na stronę osoby, która go wykonała i zostawić komentarz, ale nie musi. Natomiast jeśli informacje będą w formie webinaru, wtedy rozmowa z publicznością jest jednym z nieodłącznych elementów takich szkoleń online. Pierwsza opcja jest bardziej wygodna i nie wymaga większego przygotowania. Przekazuje się tylko to, co ma się zamiar, natomiast w webinar może zakończyć się różnie. Nawet pomimo tego, że prowadzący przygotuje się na pytania, może otrzymać takie, na które nie znajdzie odpowiedzi „w czasie antenowym”. Można z takiej sytuacji wybrnąć np. na dwa sprawdzone sposoby. Warto wtedy powiedzieć, że na wszystkie pytania odpowie się w mailu albo, że następny webinar poruszy problem, który pojawił się w pytaniu.

Przekazanie wiedzy bez pomocy wykresów, analiz, slajdów, czy z takimi elementami

To, w jaki sposób pragnie się przekazać swoją wiedzę, może być determinowane przez samą tematykę, jaką chce się poruszyć. Jeśli będzie to jakiś rodzaj zestawienia, wtedy nie można pominąć slajdów, czy wykresów. W związku z tym od razu „stawia się” na webinar, a nie na podcast, gdzie takie dodatki słuchacz musiałby sobie jedynie wyobrazić.

Tylko prowadzący, czy może wywiad

Decydując się na webinar, najczęściej wybiera się samodzielny przekaz wiedzy. Oczywiście zdarzają się też webinary, że uczestniczy w nich więcej niż jedna osoba, jednak nie jest to wywiad, a podzielenie się swoimi kompetencjami w określonym zakresie. Natomiast podcast często przybiera formę wywiadu, by bardziej zaciekawił słuchacza. Wymiana zdań jest ciekawsza i bardziej wciągająca niż monolog. Wybór w tym przypadku zależy głównie od tego, czy posiada się wiedzę w danej tematyce, czy też nie. Nie sposób nauczyć się czegoś w przeciągu kilku dni i przekazać takie informacje, stawiając się w roli eksperta.

Łatwość występowania przed kamerą na żywo, czy potrzeba wiele podejść, by nagrać materiał

Jeśli występowanie przed kamerą nie jest mocną stroną, to prowadzenie szkolenia na żywo może zakończyć się totalną klapą. Jeśli ktoś czuje się mocny w danej tematyce, gdy przekaz „idzie live”, można nagle mieć „zupełną pustkę w głowie” i trudno z tego wybrnąć. By temu zapobiec, warto przygotować sobie wcześniej scenariusz, czy pokaz slajdów i na takiej podstawie przekazać wiedzę. W przypadku podcastu nie ma takiego problemu. Daną kwestię można nagrywać wiele razy, do momentu, aż nie stworzy się dobrego materiału.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *