Content marketing w social media
Content, czyli treść. Content marketing to zapełnianie treścią jakiegoś miejsca, działania poprzez zainteresowanie treścią. A social media, to przecież w bardzo wielu przypadkach filmy, zdjęcia, relacje osobiste. Czy to idzie w parze? Czy content marketing jest odpowiedni, jeżeli chcemy działać w mediach społecznościowych? Jak najbardziej! Zobaczcie dlaczego.
Budowanie zaangażowania
Prowadzenie marketingu w mediach społecznościowych to sprawa niełatwa. Na przykład Facebook wprowadził nie tak dawno algorytm utrudniający prowadzenie fan page i marketing jako taki. Algorytm ten promuje treści od osób prywatnych, a bardzo często ukrywa posty firmowe. Jednak jest pewien sposób na to, jak go oszukać. Kluczem do widoczności postów jest zaangażowanie naszych użytkowników. Podobnie działa to na innych portalach. Wrzuty, które cieszą się większym zainteresowaniem, mają więcej polubień, są udostępniane, a co za tym idzie – bardziej widoczne dla znajomych tego udostępniającego użytkownika. Powoduje to, że widzimy te najcenniejszy, najbardziej wartościowe treści. Tak działają social media. Dlatego agencje marketingowe i przedsiębiorcy muszą nauczyć się budować zaangażowanie internautów. To ono jest niezbędne do prowadzenia skutecznych kampanii marketingowych w social mediach. Budowanie zaangażowania – brzmi fajnie, tylko jak to zrobić. Jest wiele sposobów, ale jednym z najbardziej skutecznych jest właśnie content marketing, czyli udostępnianie wartościowych tekstów poprzez media społecznościowe.
Dlaczego właśnie content marketing?
Ponieważ to on pomaga nam tworzyć za pośrednictwem mediów społecznościowych, na naszym fan page wyjątkowe miejsce, które będzie łączyło społeczność osób zaangażowanych w naszą działalność, produkt, markę. To właśnie nasi fani będą osobami, które będą zainteresowane naszymi komunikatami. Będą chciały czytać, co tam u nas, jaki śmieszny, mądry, wartościowy wrzut dziś opublikujemy. To stałe prowadzenie content marketingu powoduje ciągłe zaangażowanie naszych odbiorców. Wyrabia u nich rutynę sprawdzania naszego fan page codziennie albo nawet kilka razy w ciągu dnia. Tak właśnie buduje się zaangażowanie odbiorców – raz, drugi, trzeci wrzucisz coś atrakcyjnego, fajnego, śmiesznego, a czwartego dnia, sami zajrzą na twój fan page, w poszukiwaniu czegoś ciekawego, z nudów, w przerwie w pracy, dla oderwania się od obowiązków.
Content marketing ma wiele korzyści, które możesz dla siebie osiągnąć. Jedną z nich jest przestawienie się w takim świetle, jakie Ci odpowiada. Powiedzmy, że Twoja firma produkuje deskorolki. Chciałbyś trafić do ludzi młodych, do dość zamkniętej społeczności, mówiącej trochę swoim językiem, słuchającej określonego rodzaju muzyki, poruszających się w określonych obszarach. W takim razie musisz dać się poznać jako firma stworzona i prowadzona przez osoby wkręcone w ten klimat, mówiące tym samym językiem i poruszające się w tych samych miejscach, co Twoi odbiorcy. Nich Twoi fani widzą, że byłeś na tych samych imprezach i słuchasz tej samej muzyki. Możesz to osiągnąć, prowadząc kierunkowy content marketing, relacje, ciekawe wrzuty, pisane młodzieżowym językiem, kierowanie bezpośrednie do Twojego odbiorcy, zachęcające do spotkań na wybranych imprezach.
Wartościowy content
Content działa na Twoją korzyść, ponieważ to Ty nad nim panujesz i to Ty dyktujesz zasady. Możesz kreować Twój wizerunek tak, jak oczekują tego odbiorcy, albo tak, jak Ty chcesz. Najlepiej żeby była to wypadkowa tych dwóch determinacji. Dobrze jest pokazać się, jako osoba kompetentna, znająca się na danej branży, lub wręcz ją współtworząca. Możesz to zrobić, tworząc cykl artykułów branżowych, w których dajesz użytkownikom jakieś wartościowe dla nich rady. Jeżeli prowadzisz sklep rowerowy, możesz stworzyć cykl opowiadający o tym, w jaki sposób dobrać rower, żeby był odpowiedni. Już masz pomysł na kilka artykułów – jaki rower będzie odpowiedni do terenu, po którym się poruszasz, do Twojego stylu jazdy. Zapewne dostaniesz też zapytania od użytkowników, jakie oni mają potrzeby w stosunku do swoich rowerów i będziesz mógł pociągnąć cykl na podstawie tych pytań.
I to jest właśnie wartościowy content. Użytkownicy dostają cenną dla nich wiedzę, porady fachowca, który na co dzień zajmuje się dobieraniem rowerów. Ty natomiast otrzymujesz coś znacznie więcej – społeczność, która uważa Cię za eksperta. Nawet jeżeli w tym momencie nie planują zakupu roweru, to mogą śledzić Twoje wpisy z ciekawości, ponieważ jeżdżą i interesują się tematem. Mogą udostępniać dalej Twoje wpisy, bo wiedzą, że znajomy rozgląda się za nowym rowerem. A na pewno, jak już przyjdzie ten moment, że będą chcieli zmieć swój stary rower na nowy. Przyjadą właśnie do Twojego sklepu, ponieważ kto im tak dobrze doradzi, jak osoba znana z Internetu jako ekspert w branży. Zyskujesz fanów, którzy chętnie Cię czytają, polecają, ale też dyskutują z Tobą, między sobą, są zaangażowani w treści, wymieniają się doświadczeniami. A wiemy już, że zaangażowanie buduje widoczność i Twój content zatacza coraz szersze kręgi.
Jak prowadzić kanał na social mediach pod kątem contentu?
Jest jedna, nadrzędna zasada – content musi coś dawać odbiorcy. To jest niezwykle istotne. Niekoniecznie od razu musi to być wiedza tajemna, jakaś tajemnica zawodowa. Może to być rozrywka, czy garść ciekawostek, natomiast jeżeli użytkownik uzna, że tylko zmarnował czas – nie wróci, a może nawet przestać obserwować Twój kanał. Można wrzucić szkodliwy content do tego stopnia, że obrazi się część odbiorców, i wtedy są dwa wyjścia. Albo podzielisz społeczeństwo i zrobi się afera, która przyniesie Ci więcej fanów, niż miałeś dotychczas, albo stracisz tych, których miałeś dotychczas i nie zyskasz nowych, a wręcz okryjesz się niesławą. Szokowanie jest bardzo ryzykowne.
Najlepszym sposobem na prowadzenie fan page jest zapełnianie go systematycznym, atrakcyjnym dla użytkowników contentem. Badania pokazuję, że na skuteczność, popularność posta 70% wpływu ma fakt, czy trafi on w gusta Twoich odbiorców, czy będzie on dla nich ciekawy, a 30% jego dystrybucja. Dobrze, ale jaki post będzie atrakcyjny? To już powiedzą CI statystyki. Zazwyczaj social media mają narzędzia do analizy popularności postów i możesz łatwo wychwycić, które wrzuty były najbardziej lajkowane, które najczęściej udostępniane, a które przeszły bez większego echa. Z tych właśnie statystyk możesz wydedukować, co lubią Twoi fani, a czego nie. I powielać tematy, które są dla nich interesujące, opowiadać dokładniej o tych tematach, skupiać się na tych obszarach, które lubią.
Dobrze jest też prowadzić recycling treści. Co jakiś czas przypomnieć te bardziej popularne teksty, być może zyskałeś od tamtego czasu nowych fanów i oni jeszcze tego nie czytali. Przerobić i wrzucić jeszcze raz stare teksty albo zrobić z nich infografikę. Nie bez znaczenia dla sukcesu jest dzień i godzina publikowania treści. Różne media społecznościowe podają statystyki oglądalności i „czytalności” postów. Należy odrobić lekcje i zapoznać się z najbardziej poczytnymi godzinami w interesującym Cię miejscu w Internecie.
Podsumowanie
Media społecznościowe to miejsce, w którym kreuje się potrzebę posiadania. Użytkownicy nie wchodzą tutaj, szukając butów, roweru, sprzętu do fotografowania. Media społecznościowe odwiedzamy, szukając rozrywki, chwili wytchnienia od pracy, dla zabawy, lub z nudów, żeby zabić czas. Przeglądając je, natkniemy się na pewno na influancerów, którzy polecają nam różne produkty, albo reklamy sklepów i poczujemy, że podoba nam się taka rzecz i też chcielibyśmy ją mieć. Dlatego musimy prezentować produkty w taki sposób, żeby były one estetyczne, modne i sprawiały wrażenie, że są bardzo popularne. To spowoduje, że inni też ich zapragną.
Content marketing jest ostatnio bardzo popularny, ponieważ zauważono, że jest niezwykle skuteczny. Za jego skutecznością przemawia właśnie korzyść, którą osiągają obie strony, wrzucająca marka i odbiorca. To dobry biznes w obie strony i dlatego nikt nie czuje się zalewany falą reklamy, tylko chętnie sięga do mediów społecznościowych po więcej treści. A marka wrzucająca wartościowy content daje się poznać od tej strony, która ją interesuje, kreuje swój wizerunek, panując nad tym.