Czy content marketing może działać bez SEO?
Marketing treści to najlepszy sposób na zwiększenie zasięgów i rozpoznawalności marki. Dlatego niektórzy zmniejszają środki wykładane na SEO i pozycjonowanie strony firmowej właśnie na rzecz tworzenia treści lepszej jakości. Czy to słuszne działanie? Czy content marketing może naprawdę działać bez wspierania go pozycjonowaniem strony?
Siła content marketingu
Najważniejszym hasłem, które towarzyszy wszystkim prowadzącym bloga lub stronę firmową jest teraz treść. Treść w znaczeniu nie tylko słów, lecz także filmów i obrazów. Marketing treści stawia właśnie na zawartość strony czy bloga i na to, że muszą być one naprawdę na najwyższym poziomie i najwyższej jakości.
Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. Przede wszystkim to, że Sieć zalano mnóstwem niezbyt wartościowych i cennych tekstów, które niewiele wnoszą. Dlatego czytelnicy stają się coraz bardziej wymagający i potrzebują treści, które naprawdę im coś dadzą – pomogą rozwiązać problem, znaleźć przyczynę, odpowiedzą na pytania lub po prostu wzbudzą emocje. Strony i marki, które proponują tego rodzaju zawartość są lepiej zapamiętywane i częściej się do nich wraca. Z drugiej strony też Google premiuje strony, które postrzega jako bardziej wartościowe. Czy tworzenie lepszej jakości treści jednak wystarczy do tego, by strona była dobrze wypozycjonowana?
Content marketing a SEO
Z reguły treści content marketingowe chętnie czytają użytkownicy … pod warunkiem, że zdołają oni do niej dotrzeć. Dlatego rezygnacja z pozycjonowania i działań SEO jest błędem. Wartościowe teksty i infografiki przyciągają czytelników na długo, ale tylko SEO jest sposobem na to, by wejść na stronę było więcej i by docierała ona do użytkowników.
Dlatego content marketing nie powinien być traktowany jako jedyna, a nawet główna, strategia marketingowa. Treści mają za zadanie wspierać pozycjonowanie – i świetnie im się to udaje – a nie odwrotnie. Promowanie strony i dbanie o jej wysokie miejsce w wyszukiwarce, także poprzez wysokiej jakości treści jest więc priorytetem.
Jak wspierać treści?
Przyjęło się, by te dwie strategie marketingowe traktować osobno. SEO często jest rozumiane jako wpisywanie stron w katalogi, tworzenie tekstów o jakości zapleczowej i pozyskiwanie linków zewnętrznych. Nie jest jednak powiedziane, że tych dwóch elementów nie można połączyć i że pozycjonowanie nie może być oparte o treści content marketingowe!
Przede wszystkim takie teksty to świetne miejsce do wplecenia słów kluczowych, fraz longtail. Więcej – słowa kluczowe i analiza trendów mogą być świetną inspiracją do tworzenia treści, które będą najcenniejsze dla czytelników. Na dodatek wszelkie infografiki także mogą pomóc w pozycjonowaniu strony – alty obrazków są w tym przypadku naprawdę ważne.
Im lepsza jakościowo treść, tym częściej się ją udostępniana i chętniej klika. A większa liczba wejść także mocno wspiera miejsce strony w wynikach wyszukiwania. Połączenie SEO i content marketingu to najlepsze rozwiązanie.