Content marketing

Jak powinien wyglądać lead? Sekret zaciekawiania czytelników

Nawet najlepszy, najbardziej treściwy, merytoryczny i błyskotliwy tekst, promowany reklamą w social mediach może nie znaleźć czytelników. Powodów takiego stanu rzeczy może być naprawdę wiele. A jednym z tych najbardziej powszechnych jest… źle skonstruowany lead. Dowiedz się, jak zrobić go prawidłowo, by przyciągał zainteresowanie czytelników.

Co to jest lead i jaka jest jego funkcja?

Lead to pierwszy, wstępny akapit otwierający tekst. W przypadku treści publikowanych w Internecie ma ogromne znaczenie. Tutaj na każdy temat można znaleźć tysiące artykułów, dlatego ten pierwszy wstępny fragment ma przekonać czytelników, że to właśnie ten konkretny tekst chcą przeczytać. Dobry lead ma naprawdę ogromne znaczenie. Dzięki niemu czytelnik zechce w ogóle zapoznać się z treścią, dlatego warto przyłożyć się do tego, by był dobrze napisany i wzbudzający emocje.

Źle skonstruowany lead to taki, który nie zaciekawia do zapoznania się z treścią. Niezbyt dobre są także te wstępy, które nie określają, co będzie znajdowało się w tekście, bo chociaż trzymanie w niewiedzy może być przydatne, większość czytelników tylko się zirytuje. I najgorszy błąd – kiedy wstęp obiecuje odpowiedź na pytania, które w treści w ogóle nie zostają poruszone.

Jak powinien wyglądać lead?

Lead to tylko krótki akapit wstępny, który znajduje się bezpośrednio pod tytułem. Nie należy mylić tego z pierwszym śródtytułem, który pełni rolę wstępu. Lead powinien mieć tylko mniej więcej 200-300 znaków, co oznacza 2-3 średnio rozbudowane zdania. Nie ma w tym miejsca na lanie wody, to raczej przestrzeń na konkrety.

Warto pamiętać także o tym, że leady powinny być zbudowane ze zdań pojedynczych. Najłatwiej przyswajane są właśnie takie – proste, krótkie, łatwe w odbiorze. Używaj zawsze zrozumiałych wyrazów, a jeśli wprowadzasz trudne pojęcia, ich miejsce wraz z wyjaśnieniem znajduje się w niżej w tekście. Jeśli zależy Ci na SEO, lead powinien zawierać słowa kluczowe.

Jakie informacje powinien zawierać lead? Jest kilka strategii idealnego leadu, każdy z nich bazuje na innym rodzaju informacji. Można jednak przyjąć, że we wstępnie powinny znajdować się konkretne informacje. Może to być element zaciekawiający czytelników, ciekawa lub kontrowersyjna hipoteza lub krótkie streszczenie o tym, co będzie znajdowało się w tekście. Warto zakończyć go komunikatem CTA (call to action), czyli wezwaniem czytelników do działania.

Kilka pomysłów na ciekawy lead:

  1. Ciekawe statystyki

Wielu mistrzów copywritingu lubi zaczynać swoje teksty od ciekawej statystyki. Dlaczego? Cóż, czytelnicy naprawdę je lubią, poza tym statystyki naprawdę mogą ciekawie zobrazować problem, który poruszasz w tekście. W końcu znacznie ciekawiej brzmi „Prawie 1 mln Polaków choruje na cukrzycę, ale nie zdaje sobie z tego sprawy. Dowiedz się, które pospolite objawy mogą świadczyć o tej chorobie i sprawdź, czy problem nie dotyczy ciebie” niż „Cukrzyca to poważna choroba, która może mieć poważne skutki dla całego organizmu”, prawda?

  1. Wstęp do historii

Story telling to nadal jedna z najbardziej ulubionych strategii marketingowych. W przypadku, kiedy artykuł opowiada historię lub odwołuje się do doświadczeń bohatera, lead powinien być wstępem do tej historii. Warto zadbać o to, by przedstawić w nim bohatera artykułu i pokazać, co mu się przydarzyło – to będzie punkt, który wzbudzi ciekawość czytelnika.

  1. Historia, w której przejrzy się czytelnik

Lead może także stanowić odrębną historię, w której czytelnik może się po prostu przejrzeć. Oczywiście nie może on być za długi, ale 400 znaków to wystarczająco, by opisać scenkę, po której odbiorca może sobie pomyśleć „to o mnie”. Przykład: „Przytłumione światło małej lampki, cichutkie dźwięki kołysanki w tle. Buziaki, przytulanki, kołysania, otulanie kołderką. Jeszcze trochę przytulanek, kołysanek, otulania kołderką. I jeszcze raz, ale w odwrotnej kolejności – kołysanie, otulanie, przytulanie. Potem jeszcze trochę kołysania. Tobie już kleją się oczy, ale maluch nadal nie chce spać? Dowiedz się co zrobić!”

  1. Pytanie z obietnicą wyczerpującej odpowiedzi

Warto rozpocząć tekst od zadania sobie pytania. Będzie to dobre rozwiązanie zwłaszcza do tekstów poradnikowych. Pytanie w tytule lub w leadzie to sposób na organizację tekstu – wtedy każdy śródtytuł może opisywać jeden sposób rozwiązania problemu. Postawienie pytania to dobry pomysł, ponieważ konkretnie informuje czytelnika, czego będzie dotyczył tekst.

  1. Kontrowersje

Statystyki są jasne – to co wzbudza kontrowersje i wymaga wyjścia poza myślowy schemat jest najlepiej zapamiętywane. Specjaliści od marketingu bardzo dobrze to wiedzą, dlatego wiele tytułów tekstów jest niezwykle kontrowersyjnych. Jednakże można postawić także na kontrowersję w leadzie. Może to być nieszablonowe podejście do tematu, zaskakująca statystyka lub zwrot do czytelnika, który będzie kazał mu zastanowić się nad swoim dotychczasowym działaniem, typu „Lubisz grapefruity i jesz je codziennie? To błąd!…”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *