Marketing

Komiks w marketingu

Komiksy wykształciły się pod koniec XIX wieku. Publikowano je jako krótkie wstawki w prasie publicznej. Ich treść miała nawiązywać do obecnie panującej sytuacji w kraju lub regionie, jednocześnie rozbawiając odbiorców. Z czasem komiksy doczekały się swoich własnych tomów i albumów. Na całym świecie kolekcjonerzy w różnym wieku zgłębiali komiksowe treści, z niecierpliwością wyczekując kolejnych sezonów serii. Kwestią czasu było przeniesienie się komiksu do sieci czy ekrany kin i telewizorów. Jednak nie był to szczyt możliwości komiksów – odnalazły się również na innej ścieżce kariery.

Historyjka obrazkowa w sieci

Ze względu na to, że komiks jest niesamowicie przystępną formą wypowiedzi, zyskał wielu fanów. Treści udostępniane za pośrednictwem szkiców, opatrzonych zabawną chmurką zdominowały nie tylko rynek wydawniczy.
Komiksom i ich twórcom niezwykle łatwo było się zadomowić w sieci. Historie toczące się za pośrednictwem obrazków stały się dostępne dla bardzo szerokiej ilości odbiorców. Komiksy udostępniane były przede wszystkim na stronach internetowych i portalach społecznościowych należących do ich twórców. Z czasem zasięg obrazkowych opowiadań się zwiększył.

W ostatnich latach powstało wiele stron internetowych, których administratorzy zrzeszają grupy artystów pracujących nad własnymi projektami lub współpracujących ze scenarzystami. Historia udowodniła, iż popularność komiksów jest bardzo duża i wciąż wzrasta. Dowodem potwierdzającym tę tezę mogą być wciąż namnażające się nowe tytuły oraz ekranizacje filmowe najbardziej poczytnych dzieł.

Komiks jako forma promocji

Komiksy szybko stały się rozchwytywane. Wtedy każdy fan chciał poznać kolejne losy swoich ulubionych bohaterów. Potencjał obrazkowych historyjek wykorzystali specjaliści ds. marketingu, przekształcając je w formę reklamy i promocji. Za pomocą kilku okienek, zabawnych obrazków i zdań twórcy kampanii zdobywają serca konsumentów.
Reklama komiksowa może w całości wykorzystywać konwencję historyjki obrazkowej lub jedynie stylizować się na niej. Istnieje kilka form komiksu, które można z powodzeniem zastosować podczas kampanii reklamowych:
a) ulotki z paskiem komiksowym,
b) plansze komiksowe,
c) rysunki satyryczne,
d) grafiki z bohaterami marek i powiązanymi postaciami.

Styl i treść komiksów reklamowych musi być dopasowana do grupy docelowej. Przedsiębiorca musi wziąć pod uwagę nie tylko potrzeby konsumentów, ale również ich wiek. Komiks nie musi być skierowany wyłącznie do dzieci. Tę formę sztuki najbardziej zgłębiły osoby, które teraz przekroczyły 30-40 rok życia. To właśnie konsumenci w tym przedziale wiekowym są w stanie najbardziej docenić grę słów i dowcip komiksowych haseł reklamowych.

Komiks reklamowy czy brandingowy?

To pytanie nie jest podchwytliwe. Komiksy promocyjne posiadają dwie różniące się od siebie kategorie. Do komiksów reklamowych zaliczane są te historyjki, które mają na celu zainteresowanie konsumentów konkretną usługą lub produktem.

Komiksy brandingowe skupiają się w całości na tworzeniu pozytywnego wizerunku całej marki, wykorzystując w kampanii charakterystycznego głównego bohatera. Rozpoznawalne postacie mają uosabiać najlepsze cechy organizacji, zdobywając sympatię konsumentów. Również treść komiksów brandowych nie nawiązuje do oczywistości. Często konsument musi zrozumieć grę słów i ukryte znaczenie przekazu.

Scenariusz to podstawa

Żadna pisarska twórczość nie ma racji bytu bez odpowiednio skonstruowanego konspektu. Najważniejsze jest wyznaczenie koncepcji dla danego dzieła. Opracowanie wątku głównego i rozbudowywanie go o kolejne elementy – charakterystykę postaci, zarys fabuły – jest podstawą dla powstania scenariusza.
Trzeba przyznać, że tworzenie scenariusza to bardzo skomplikowany proces. Treści w nich zawarte muszą odnosić się do motywu przewodniego historyjki, uwzględniając przygody głównych bohaterów. Scenarzysta powinien również podjąć decyzję dotyczącą tego, jaką formę otrzyma komiks np. cykliczna opowieść czy może będzie to zbiór pojedynczych opowiastek.

Treści powinno się przemyśleć pod wieloma kątami, rzetelne i spójne. Twórca lub zespół redaktorski pracujący nad scenariuszem powinien zadbać nie tylko o wiedzę merytoryczną i fascynującą fabułę. Umiejętne operowanie słowem jest cenione również podczas konstruowania puenty, zabawnych anegdot czy wstawek satyrycznych.
Z drugiej strony, dla komiksu wykorzystywanego w celach marketingowych treść dymków ma jeszcze większe znaczenie. Komunikaty powinny pokrywać się z problematyką utworu oraz ściśle odzwierciedlać politykę marki i korespondować z podmiotem i celem kampanii reklamowej.

Obraz przykuwający uwagę

Również artyści-rysownicy przyznają, że nie warto zaczynać swojego dzieła, bez szkicu. Podstawą podczas ich tworzenia są informacje zawarte w konspekcie charakterystyki postaci np. kolor oczu, budowa ciała, zainteresowania i cechy charakteru.

Dobra kreska, czytelny line art oraz przyjemna kolorystyka są kluczowe. Grafik powinien zachować odpowiedni balans między poszczególnymi elementami, by komiks trafił w gusta widzów. Utrzymanie równowagi może być wyzwaniem. Jeśli zbyt proste rysunki okażą się nieprofesjonalne, zbyt szczegółowe – zmęczą wzrok. Wprawną rękę i talent można łatwo zauważyć u rysowników, którzy posiadają doświadczenie w tego typu pracach – warto zaufać ich wiedzy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *